Cererea de spații industriale și logistice dublă față de livrări în primul semestru al anului
În primul semestru al acestui an, cererea pentru spații industriale și logistice a fost de două ori mai mare decât suprafața efectiv livrată, potrivit datelor furnizate de Cushman & Wakefield Echinox. Companiile au închiriat o suprafață totală de 410.500 mp, în scădere cu 25% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, cererea nouă, excluzând renegocierile, a atins 213.500 mp, dublul suprafeței livrate.
Detalii cheie:
- Cererea pe piețele regionale: București a dominat piața cu 46% din cerere, adică 187.300 mp, urmat de Arad cu 15% (62.700 mp) și Timișoara cu 14% (58.600 mp). Alte orașe importante includ Ploiești, Oradea și Sibiu.
- Tranzacții majore: În al doilea trimestru, cele mai notabile tranzacții au fost preînchirierea a 20.900 mp de către VAT Group în VGP Park Arad și a 20.000 mp de către Deichmann în ELI Park 3 București.
- Sectorul dominant: Companiile de producție au fost cele mai active, închiriind aproape 100.000 mp, urmate de operatorii de logistică și distribuție (63.000 mp), retaileri și firme de e-commerce (48.000 mp), domeniul automotive (24.000 mp) și farma (17.800 mp).
- Stocul de spații: Stocul modern de spații industriale și logistice a ajuns la aproape 7,13 milioane mp la sfârșitul trimestrului II. În primele șase luni ale anului, au fost finalizate proiecte noi cu o suprafață totală de circa 104.000 mp. Activitatea de dezvoltare a încetinit comparativ cu anul trecut, dar sunt așteptate livrări de peste 570.000 mp în următoarele 18 luni.
- Rata de neocupare și chiriile: Rata de neocupare a scăzut ușor la 4,8%, iar chiriile au rămas stabile între 4,30 și 4,70 euro/mp/lună. Se așteaptă o posibilă creștere a chiriilor pentru proiectele noi din cauza costurilor de construcție mai mari și prețurilor mai ridicate ale terenurilor.
Andrei Botiș, CEO al Cushman & Wakefield Echinox, a comentat: „Cererea ridicată de spații industriale și logistice reflectă o expansiune continuă în sectorul economic, chiar dacă livrările actuale nu reușesc să țină pasul cu cererea. Este un semnal pozitiv pentru dezvoltarea pieței și pentru viitorul proiectelor de infrastructură industrială în România.”