Cota de piață a autovehiculelor electrice chinezești în UE ar putea scădea
Agenția Internațională a Energiei (IEA) a publicat un raport recent care indică faptul că Europa are potențialul de a reduce semnificativ cota de piață a autovehiculelor electrice din China, prevăzută să ajungă la 40% în 2035, prin dezvoltarea unui lanț de aprovizionare și producție complet integrat pe continent. Această strategie ar putea reduce costurile de fabricație și, implicit, dependența de importurile chinezești.
În prezent, vehiculele electrice chinezești dețin 20% din piața Uniunii Europene, iar estimările sugerează că acest procent ar putea să se dubleze până în 2035, chiar și în fața noilor taxe impuse de Bruxelles. Raportul subliniază importanța reducerii costurilor de producție în industria auto europeană, în special pentru baterii, care reprezintă aproape 40% din prețul unui vehicul electric.
Un factor esențial în această tranziție îl reprezintă Legea Industriei Zero Emisii Nete, menită să accelereze dezvoltarea tehnologiilor verzi în Uniunea Europeană. Pe plan global, investițiile în tehnologiile curate continuă să crească, piața principalelor tehnologii de energie curată atingând în 2023 o valoare de 700 de miliarde de dolari, cu perspective de a depăși 2.000 de miliarde de euro până în 2035.
China rămâne lider mondial în producția de tehnologii curate, beneficiind de costuri de producție scăzute, o piață internă vastă și lanțuri de aprovizionare integrate. IEA estimează că, până în 2035, exporturile de tehnologii curate ale Chinei vor atinge 340 de miliarde de dolari, comparabile cu veniturile obținute din exporturile de petrol ale Arabiei Saudite și Emiratelor Arabe Unite în 2024.
Aceste perspective subliniază provocările și oportunitățile cu care se confruntă industria auto europeană în contextul tranziției energetice globale și al competiției crescânde din partea producătorilor chinezi.