ZN: De la Generația Z la Generația E: Ascensiunea Generației Antreprenoriale
Spiritul antreprenorial este în creștere în rândul tinerelor care aspiră să își deschidă propriile afaceri
Spiritul antreprenorial este în creștere în rândul femeilor din Europa – în special al celor din generațiile mai tinere – în dorința de a-și urma visurile, de a obține independență financiară, de a-și îmbunătăți echilibrul dintre viața profesională și cea personală și de a avea un impact pozitiv în lume.
Un nou studiu realizat de Mastercard, publicat înainte de Ziua Internațională a Femeii 2025, arată că patru din zece femei (40%) din Europa au luat în considerare ideea de a-și deschide propria afacere, interesul fiind mai ridicat în rândul femeilor din Portugalia (56%) și Grecia (46%), peste media regională.
În întreaga regiune, acest spirit antreprenorial este semnificativ mai puternic în rândul generațiilor mai tinere, femeile din Generația Z (63%) și milenialele (53%) având o probabilitate mult mai mare de a lua în considerare lansarea unei afaceri comparativ cu cele din Generația X (37%) sau Baby Boomers (21%). Femeile din Generația Z din Europa sunt cele mai încrezătoare că generația lor este mai antreprenorială decât cea anterioară (23%), iar jumătate dintre ele (51%) spun că au deja o idee de afacere, dar nu au început încă să o pună în practică.
Pe lângă afacerile propriu-zise, trei din zece femei (30%) din Europa doresc să înceapă o activitate secundară pentru a obține venituri suplimentare în următorii trei ani, acest procent fiind mai mare în rândul femeilor din Generația Z (52%) și al milenialelor (41%). De asemenea, 26% dintre femei au deja o astfel de activitate.
Pentru multe femei din Europa, dorința de a deveni antreprenoare este determinată de nevoia de a câștiga mai mulți bani (54%), de a obține independență financiară (49%) și de a îmbunătăți flexibilitatea între muncă și viața personală (39%). Motivațiile diferă însă de la o generație la alta.
Generația Z, ghidată de scop și impact social
- Femeile din Generația Z din Europa sunt cel mai probabil să își dorească să deschidă o afacere pentru a face „ceva bun pentru lume” (19% față de 13% dintre mileniale, 14% dintre cele din Gen X și 16% dintre Baby Boomers).
- Dintre cele care au deja o afacere, femeile din Generația Z sunt semnificativ mai motivate de dorința de a-și urma visul (50%) decât milenialele (39%), cele din Gen X (32%) sau Baby Boomers (33%).
- Fondatoarele din Generația Z sunt, de asemenea, mai predispuse să creadă că ideea lor poate schimba vieți în bine (20% față de media europeană de 16% în rândul femeilor).
În acest context, educația și serviciile pentru copii se numără printre primele trei domenii în care femeile din Generația Z din Europa și-ar dori să-și lanseze o afacere. Însă, cel mai popular sector pentru ele este industria cosmetică – un trend care nu este vizibil în rândul altor generații din Europa.
Top domenii în care femeile din Generația Z din Europa vor să își deschidă o afacere:
- Cosmetice (26% față de media europeană de 10% în rândul femeilor)
- Servicii pentru copii (14% față de 9% media europeană)
- Educație (ex. meditații) (13% față de 10% media europeană)
= Comerț online (13% față de 11% media europeană) - Industria alimentară și a băuturilor (12% față de 11% media europeană)
= Turism și ospitalitate (12% față de 10% media europeană)
Barierele cu care se confruntă femeile antreprenoare
În ciuda dorinței evidente de a deveni antreprenoare, cercetarea arată că multe femei din Europa – inclusiv cele care au deja o afacere – se confruntă cu obstacole.
Femeile din Europa raportează un nivel mai scăzut de încredere în competențele de business comparativ cu bărbații, în special în ceea ce privește luarea deciziilor financiare (25% față de 37% pentru bărbați), vorbitul în public (25% față de 32%) și crearea unei rețele de contacte (15% față de 23%).
Această nesiguranță se reflectă și în deschiderea unei afaceri. Printre principalele obstacole menționate de femeile care nu și-au început încă afacerea se numără teama de eșec (31%), lipsa resurselor financiare (29%) și lipsa experienței (28%). Femeile sunt, de asemenea, mai predispuse decât bărbații să considere că lipsa încrederii în sine este un obstacol (21% față de 18% dintre bărbați), această diferență fiind mai pronunțată în rândul Generației Z (25% dintre femei față de 21% dintre bărbați) și al milenialelor (26% dintre femei față de 18% dintre bărbați).
Femeile care și-au fondat deja o afacere spun că se confruntă în mod disproporționat cu responsabilități legate de îngrijirea familiei și echilibrul între viața profesională și cea personală. Fondatoarele sunt mai predispuse decât bărbații să spună că îngrijirea copiilor a fost o provocare la începutul afacerii (15% față de 11%). De asemenea, femeile antreprenoare au mai multe dificultăți în a se deconecta de la muncă în vacanțe (48% față de 42%), în a gestiona echilibrul dintre muncă și familie (35% față de 33%) și în a renunța la vacanțe din motive de business (36% față de 29%).
Cum poate fi redusă diferența de încredere?
Instruirea privind dezvoltarea unui plan de afaceri (21%) și granturile accesibile pentru întreprinderi mici (21%) sunt principalele aspecte care ar crește încrederea femeilor în lansarea unei afaceri.
Femeile mai tinere sunt mai predispuse să creadă că ar beneficia de o rețea de sprijin, 30% dintre cele din Generația Z afirmând că un partener de afaceri le-ar face să se simtă mai încrezătoare – acesta fiind principalul factor pentru această generație. Accesul la un mentor (24%) a fost, de asemenea, considerat mai important decât accesul la granturi (20%) în rândul femeilor din Generația Z.
Beatrice Cornacchia, Vicepreședinte Executiv Marketing și Comunicare pentru Asia Pacific, Orientul Mijlociu & Africa, Europa la Mastercard, a declarat:
„Această cercetare subliniază spiritul antreprenorial remarcabil al femeilor din Europa, în special al generațiilor mai tinere. Deși s-au făcut progrese, există încă provocări care trebuie depășite. Mastercard este dedicată susținerii economiei digitale incluzive și oferirii antreprenorilor instrumentele necesare pentru succes.”
Stire publicata in ZN cu ajutorul ZN PR & EVENTS